Boktips: Krigare

För er som har lite semester kvar att avverka, eller för er som ändå tar er tid för lite läsning kommer här ett tips, boken Krigare av Johanne Hildebrandt. Under hösten 2011 följde hon det svenska insatsförbandet FS19 i Afghanistan som inbäddad journalist. Hennes och förbandets upplevelser är vad som skildras i boken.

Johanne Hildebrandt: Krigare – REKOMMENDERAS!

Krigare är inte en bok för den som söker enkla argument för att rättfärdiga eller fördöma den svenska insatsen där. Den är däremot en bok som försöker råda bot på den universella okunskap, hos såväl allmänhet som beslutsfattare, som tycks råda om vad som sker där borta. Framförallt är boken en hyllning till de svenska soldater som åkt iväg på detta och andra uppdrag i fredens tjänst, och ett sätt för dem att komma till tals, och att få förmedla lite av vad de upplevt.

Detta gör boken värdefull i dubbel bemärkelse i mina ögon. Som soldat, om än inte med utlandstjänst i bagaget, finner jag tanken att uppmärksamma de män och kvinnor som uthärdar och riskerar så mycket för vår nationella säkerhets och för andra folks frihet djupt sympatisk. De förtjänar all uppskattning de kan få, och alla vi som tar oss rätten att ha synpunkter på det uppdrag de utför borde åtminstone ha den grundläggande respekten för dem att först lyssna till deras berättelse, att först försöka sätta oss in i vad som faktiskt sker i Afghanistan.

Den reflekterande tonen i boken tilltalar också mig som akademiker. Hildebrandt försöker inte skriva mig på näsan vad jag skall tycka om den internationella insatsen och det svenska deltagandet i den. Hon redovisar både sådan fakta som talar för regimen och insatsen, och sådant som talar emot. Hon låter såväl svenska soldater som afghaner komma till tals. Sammantaget blir det väldigt intressant och spännande läsning.

Kanske återkommer jag med synpunkter i Afghanistanfrågan, men just nu vill jag smälta vad jag läst och som jag redan nu kan säga har fördjupat mitt tänkande i frågan, och överlåter åt er att själva läsa, begrunda och bilda er en uppfattning.

En uppfattning hos mig som boken stärkt och som jag inte tvekar att pådyvla mina läsare är dock att de soldater som åker ut och utför det uppdrag som riksdag och regering ålagt dem förtjänar all respekt och all uppskattning för sina insatser. Gillar man inte det uppdrag de tilldelats är det de politiker som gett uppdraget man skall skälla på, inte de som utför det.

Är man beslutsfattare med ansvar för att skicka ut svenska soldater har man en skyldighet, vare sig man stödjer uppdraget eller ej, att på alla sätt man kan underlätta uppdraget för dem. Se till att soldaterna har den utrustning och befogenheter de behöver, att civila myndigheter, inklusive SIDA, levererar den uppbackning som behövs, och att soldaterna när de kommer hem får den uppskattning man förtjänar och det stöd man behöver, särskilt om man skadats i tjänsten. Framförallt är man skyldig att sätta sig in i vad som händer i insatsområdet så att man kan fatta relevanta beslut baserade på kunskap istället för löst tyckande.

Patrik Magnusson, oberoende konservativ

0 Responses to “Boktips: Krigare”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

